Mitä on kiinnostava, innostava ja toimiva innovaatio 2015?

11.3.2015

Ehkä käytännöllisin tapa vastata tähän on katsoa mitä innovaatiosta elävän kasvubisneksen kärjessä tapahtuu juuri nyt: mitkä yritykset määritellään menestyjiksi, millä kriteereillä yrityksiä erotellaan ja mitä parhaat tekevät paremmin kuin muut. Hyvän yleiskuvan saa esimerkiksi bisnesmedioiden vuosittaisista listauksista maailman ‘innovatiivisimmista yrityksistä, ideoista ja ihmisistä’.

Listauksia selatessa käy selväksi, että taas tänäkin vuonna innovaatiota on kaikkialla – tuotteissa, brändeissä, prosesseissa ja bisnesmalleissa. Mutta kiinnostavasti listojen kärkeen laitetut yritykset ja johtajat ovat näyttäneet onnistuneen siinä vaikeimmassa, eli innovoimaan itse innovaatiota.

Vuoden 2015 innovatiivisimmat yritykset eivät ainoastaan kehitä ensiluokkaisia ratkaisuja, tuotteita tai palveluja. Sen sijaan ne uudistavat kokonaisvaltaisesti bisneksensä päämääriä, kyseenalaistavat toimialansa konventioita ja etsivät jatkuvasti tapoja muuttaa maailmaa toimintansa avulla. Toki tuotteistakin puhutaan – ja paljon – mutta usein niiden takana piilee uteliailta piilossa todellinen systeemitason uusi oivallus.

Kärkeen kokonaisvaltaisella, runsasta arvoa luovalla innovaatiolla

Hyvän esimerkin uudesta voitokkaasta innovaatioajattelusta antaa Marc Benioff, Salesforcen CEO, joka kiteyttää näkemyksensä näppärästi alle 140 merkkiin: “The business of business is not business. The business of business is improving the state of the world.” Tämä progressiivinen asenne on ollut keskeinen syy, miksi asiakkuushallinnan pilvipalveluja tarjoava Salesforce on kivunnut ykköseksi esimerkiksi Forbesin World’s Most Innovative Companies -listalle – jo neljänä vuotena peräkkäin.

Disruptiiviseen ja onnistuneeseen innovaatioon tarvitaan toki muutakin kuin vahva tahtotila muuttaa maailmaa. Kenties yksi kiinnostavimpia piirteitä uusissa innovatiivisissa yrityksissä näyttää olevan niiden huippuunsa kehittynyt kyky luoda arvoa asiakkailleen ja ympärilleen. Uudet menestyjät ovat oivaltaneet, että ne eivät tee bisnestä, kehitä tuotteita tai palvele asiakkaitaan ainoastaan tuottaakseen taloudellista arvoa tai tyypillistä asiakasarvoa, vaan pyrkivät samalla synnyttämään mahdollisimman runsasta kulttuurista ja sosiaalista arvoa ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Esimerkiksi Warby Parker, joka on uuden Fast Companyn The World’s 50 Most Innovative Companies 2015 -listan ykkösenä, on päässyt huipulle rakentamalla “ensimmäisen upean made-on-the-Internet -brändin”. Viisivuotias ja miljardivaluaatiota lähentelevä yritys ei toki ole ainoastaan luonut vahvaa ja ajalle ominaista brändiä, vaan samalla uudistanut koko silmälasibisneksen arvosysteemejä sekä onnistunut suunnittelemaan huolella jokaisen asiakkaan arvokokemukseen vaikuttavan yksityiskohdan.

Ja tulokset ovat vakuuttavia: muutamassa vuodessa Warby Parker on myynyt jo yli miljoonat ‘designer-lasit’ linsseineen alkaen 95 dollaria pari. Asiakkaan näkökulmasta edullinen hinta pitää sisällään valtavasti arvoa: laadukkaan tuotteen, vaikuttavan bränditarinan, erinomaisen digitaalisen ostokokemuksen, ilmaisen toimituksen, sekä jokaista myytyä paria kohden hyväntekeväisyyteen lahjoitetut silmälasit. Lisäksi yritys on sitoutunut kehittämään koko toimintaansa ja organisaatiotaan vastuulliseksi osana nopeasti kasvavaa B Corporation -liikettä. Melko kokonaisvaltaista, eikö.

Neljä menestyksen periaatetta

Mutta ehkä kiinnostavinta on ymmärtää mitä kokonaisvaltainen innovaatio vaatii käytännössä. Toisin sanoen miksi jotkut onnistuvat disruptoimaan koko toimialansa ja mikä saa toiset uudistumaan menestyksekkäästi vuodesta toiseen, kun samalla monen muun kohtalona on yrityksistä huolimatta vain sinnitellä muutoksen ja muiden mukana?

Julkaisimme viime vuonna yhdessä Tekesin kanssa Arvonluonnin uusi aalto -raportin, joka kuvaa uuden bisneksen periaatteita ja tapoja tämän vuosisadan arvokkaimpien yritysten rakentamiseen. Raportti perustuu yli kahteenkymmeneen eturivin asiantuntijahaastatteluun Euroopassa ja Yhdysvalloissa sekä tapaustutkimuksiin uuden aallon innovaation ja arvonluonnin osaavista yrityksistä, mukaan lukien Warby Parker, jakamistalouden keulakuvayritys Airbnb, supervastuullinen urheiluvaate- ja välineyritys Patagonia, Intel ja IBM.

Tulosten mukaan uudet menestyksen edellytykset voidaan tiivistää neljään periaatteeseen, jotka auttavat yrityksiä muuttumaan hyvin kokonaisvaltaisesti ja luomaan mahdollisimman runsasta arvoa:

1. Lähtökohtana kehittynyt kyky ymmärtää muuttuvaa maailmaa: Menestyvät yritykset yhdistävät nyt rohkeasti tulevaisuus-, systeemi- ja designajattelua ja -menetelmiä löytääkseen mahdollisuuksia kokonaisvaltaiseen innovointiin ja arvonluontiin. Näin ne onnistuvat ennakoimaan toimialansa disruptiivisia muutoksia, määrittelemään riittävän isoja ja arvokkaita ongelmia ratkaistavakseen sekä toteuttamaan ratkaisuja, jotka synnyttävät aidosti arvokkaita kokemuksia.

2. Kehitystyötä ohjaa iso tarkoitus: Parhaat yritykset uskovat tarkoituksen voimaan ohjata muutosta koko yrityksen tasolla. Tarkoitus auttaa ankkuroimaan uuden toiminnan ja merkitykset johonkin yritystä suurempaan. Se sijaitsee yleensä yrityksen ympärillä olevien isojen ongelmien ja omien supervoimien leikkauspisteessä, ja luo lähtökohdan riittävän rohkeille kokeiluille sekä voimakkaan syyn asiakkaille, kumppaneille, sijoittajille ja työntekijöille osallistua innolla yrityksen toimintaan.

3. Innovaatio alkaa bisnesmallista: Innovatiivisimpia yrityksiä yhdistää niiden kunnianhimoinen pyrkimys innovoida ja uudistua koko bisneksen tasolla. Päämääränä on kehittää uudenlaisia arvosysteemejä, joten innovaatio ei tarkoita vain asiakastarpeita tyydyttämään luotuja tuotteita, palveluita tai brändejä, vaan uusia bisneslähtöjä ja rohkeita aluevaltauksia. Transformatiivisimmat bisnesmallit yhdistävät usein teknologia-alalle ominaisen nopean kasvuajattelun uudenlaisen arvonluonnin malleihin ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.

4. Innovaatio luo arvokokemuksia: Käytännön innovaatio- ja kehitystyö tapahtuu lopulta aina asiakaskokemuksen tasolla. Parhaat yritykset ymmärtävät erinomaisesti, miten arvo syntyy – tai on syntymättä – hyvin käytännöllisistä, merkityksellisistä ja yhteenhioutuneista yksityiskohdista tuotteissa, palveluissa ja bränditarinoissa, jotka luovat yhdessä asiakkaan arvokokemuksen. Ihmislähtöinen ja osallistava design auttaa yrityksiä luomaan sen kosketuspisteiden kokonaisuuden, joiden kautta yritys ja sen tarjoamat ratkaisut lopulta koetaan ja saavat merkityksensä.

Ainakin tätä on kiinnostava, innostava ja toimiva innovaatio vuonna 2015.  

Kirjoittaja Ville Tikka on Helsingissä ja New Yorkissa toimivan tutkimus- ja suunnittelutoimisto Wevolven strategiajohtaja. Wevolve auttaa yrityksiä rakentamaan eksponentiaalisesti parempia bisneksiä.

Voit myös ladata Arvonluonnin uusi aalto -raportin täältä tai tutustua englanninkieliseen The New Wave Company -tiivistelmään.

Kuva: Warby Parker

Eero Lukin
comments powered by Disqus