Merja Salonen: Audiovisuaalisen alan yritys – tavoitteena USA?

17.6.2015

Osallistuin vuonna 2002 kurssille, jonka nimi oli digitaalinen sisältötuotanto. Opimme teknologioista, itse sisällöt olivat tulevaisuutta.  Paljon on tapahtunut tällä välin. Sisällöt niin viihteessä kuin palveluissa ovat läsnä arkielämässämme.  Media-ala saa koko ajan uusia sisällöntuottajia meistä tavallisistakin ihmisistä, jakelualustat lisääntyvät, käyttäjien arvomaailma on muutoksessa ja digitaalisen sisällön käyttötottumukset vaihtelevat radikaalisti kohderyhmittäin. Sisältö ja digitaaliset jakelutiet ohjaavat niin kansalaisten kuin yritystenkin toimintaa.

Uskallan väittää, että Suomessa on joukko maailman parhaita sisältöjen ammattilaisia; näyttelijöitä, elokuvaohjaajia, muusikoita, animaatioalan osaajia.  Mitä julkinen sektori voisi tehdä, jotta nämä maailman parhaat päätyisivät kansainvälisille markkinoille ja kasvattaisivat liiketoimintaansa? Yritysten kansainvälistymiseen tähtäävää liiketoimintaosaamista on tuettava, kansainvälisille markkinoille kehitettävien englanninkielisien tuotantojen kehittelyyn ja pilotointiin on löydyttävä rahallista tukea ja av-alan tuotantokannustinjärjestelmä on vihdoin saatava Suomeen.

Seitsemän suurta Hollywood studiota hallitsevat läntisen maailman elokuvamarkkinoita. Suomalaiset tuotannot kilpailevat lähinnä indie-elokuvamarkkinassa, jonka markkinan koko on noin 3 miljardia euroa. Yksi elokuvatuotanto työllistää keskimäärin 100 ihmistä. Amerikkalaiset studiot sijoittavat rahaa kiinalaisiin elokuvatuotantoihin ja oppivat paraikaa maan kulttuuria sekä alan toimintatapoja. Markkina on valtava, Kiinassa elokuvateattereita syntyy noin 9 kappaletta päivässä. Siellä kaivataan kiinnostavia sisältöjä ja tekijöitä.  Onnea ja menestystä Katja Ketun romaaniin perustuvaan Antti J. Jokisen ohjaamaan elokuvaan Kätilö, joka valittiin juuri Shanghain kansainvälisen elokuvafestivaalin pääkilpasarjaan!

Omaleimainen kulttuurimme kiinnostaa maailmalla niin musiikissa, muodissa kuin elokuva-alallakin. Nämä alat jakavat myös pitkälti samoja kohderyhmiä, yhteistyökumppaneita ja faneja. Elokuva on koko historiansa aikana toiminut luksusmuodin markkinointikanavana.  Eri alojen osaamisten yhdistäminen voi synnyttää uutta arvoafaneille ja uutta osaamista muusikoille, käsikirjoittajille, ohjaajille ja muotisuunnittelijoille. Ehkä pian näemme suomalaisen mobiilipelin, jossa yhdistyy suomalainen musiikki- ja muotialan osaaminen.

Maailmalle lähtevillä yrityksillä on monenlaisia haasteita: yritysidean esittäminen kuulijan odottamalla tavalla, toimialan ja maan bisneskulttuurin syvällinen osaaminen sekä strategisesti tärkeiden kontaktien saaminen ja erityisesti niiden jälkihoito. Lisäksi pitäisi miettiä, voiko olemassa olevia käytäntöjä muuttaa niin, että yritys voisi tuottaa uutta arvoa asiakkaalle ja vielä asiakkaan asiakkaalle. Bisneskulttuuriinkin liittyy iso joukko muita asioita kuin se, mitä lyhyessä liikeneuvottelussa käydään läpi.  Los Angelesin pääkonsulaatti on julkaissut uunituoreen käsikirjan luovien alojen ammattilaisille ”Sky is the limit”. Teoksessa on erinomaisia vinkkejä, kontakteja ja tietoa kaikille niille, jotka suuntaavat Kaliforniaan.

Tekes haluaa edistää av-alan yritysten liiketoimintaosaamista ja kansainvälistymistaitoja.  Pilotoimme Team Finland yhteistyössä Get it made for the USMarket kansainvälistymisohjelman, joka on suunnattu elokuva-, tv- ja animaatioalojen yrityksille.  Ohjelma toteutetaan osin Los Angelesissa, jossa American Film Marketin aikana marraskuussa on läsnä yli 1000 tuotantoyhtiötä ja rahoittajaa sekä yli 400 levittäjää, onko sinun yrityksesi mukana?  

Merja Salonen työskentelee Tekesillä luovien alojen asiantuntijana

Eero Lukin
comments powered by Disqus