Reijo Kangas: Digitalisoidu tai kuihdu

12.5.2015
Digitalisoituminen kummittelee yhden jos toisenkin suomalaisen pk-yrityksen palaverien asialistalla. Vaikuttaako digitalisaatio meidän bisnekseen? Miten voimme reagoida siihen? Pitääkö meidän reagoida siihen? Mihin tämä digitalisoituva maailma on oikein menossa?

Digitalisoituminen vaikuttaa ihan jokaiseen bisnekseen Suomessa ja maailmalla. Mullistaahan se itse asiassa koko maailman. Kukapa olisi muutama vuosi sitten uskonut, että suomalaisten taksien kilpailija on globaalisti toimiva Über. Sen palvelun ydin on älypuhelimessa toimiva sovellus. Harva uskoi, mutta niin vaan kävi. Digitaalisuus mahdollistaa asioita, joita emme vielä edes tule ajatelleeksi. On aivan realistista ajatella, että suomalaisetkin pk-yritykset voivat tehdä überit.

Digitalisoituminen räjäyttää perinteisen tavan tarkastella yritysten markkinoita. Yhtäkkiä koko maailma on potentiaalista markkinaa. Toisaalta kotimarkkinalle voi tulla temmeltämään kuka vain. Kaikki yritykset eivät pysty tai halua kasvattaa bisnestään globaaliksi. Mutta näihinkin yrityksiin digitalisoituminen vaikuttaa, koska tässä maailman ajassa kotimarkkinat eivät ole enää turvatut. Kilpailija maailmalta voi milloin tahansa tarjota parempaa palvelua pk-yrityksen asiakkaille. Asiakas menee sinne, missä saa parasta vastinetta rahoilleen.

Epäluuloisempi voisi kuvitella, että rakennustelinebisneksessä digitaalisuuden valjastaminen bisneksen vauhdittamiseen on vaikeaa. Onneksi niin ei uskota KAS-Telineissä. Yritys hyppäsi suoraan digitalisoitumisen aallonharjalle ja kehitti ammattilaisten avulla pilvipohjaisen palvelun tarjousten laskentaan ja suunnitteluun. Koti-Suomen lisäksi kasvua on näkyvillä Pohjoismaiden markkinoilla, ja miksei koko maailmassa. KAS-Telineiden liiketoiminnan perusprosessien tehokas digitalisointi on vähentänyt tarjouslaskentaan käytettyä aikaa jopa 50 %. Merkittävästi suurempi määrä tarjouksia käsitellään entistä lyhyemmässä ajassa. Tällaista saadaan aikaan digitaalisuuden hyödyntämisellä.

Digitalisoituminen tarjoilee työkaluja yritysten valmistusprosessien tehostamiseen. Tämä puolestaan mahdollistaa sen, että tuotteiden valmistaminen Suomessa on yhtäkkiä tullut kannattavaksi. Asiakkailleen led-tuotteita avaimet käteen -ratkaisuna tarjoava Greenled siirsi tuotantonsa Kiinasta takaisin Suomeen. Syystä, että Suomi oli yksinkertaisesti kannattavampi paikka tehdä bisnestä. Digitaalisilla ratkaisuilla Greenled on pystynyt parantamaan erityisesti tuotannon ohjausta ja tuotekehitystä. Parhaimmillaan digitalisoitumisen myötä syntyy merkittävä tuottavuusloikka, joka realisoituu työpaikkoina ja liiketoiminnan kasvuna.

Suomalaiset pk-yritykset yrittävät suotta sukeltaa itsekseen digitalisoitumisen aaltoihin. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Se pätee myös digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen eri toimialoilla. Nyt on juuri oikea aika hankkia yritykseen digitaalista osaamista. Suomi on iso tekijä pelibisneksessä ja mobiiliverkkoratkaisuissa. Kertynyttä osaamista voitaisiin hyödyntää valtavasti perinteisillä toimialoilla.

Suomalaisten pk-yritysten kannattaisi hankkia digiosaajia pohtimaan, mitä mahdollisuuksia digitaalisuus toisi omaan liiketoimintaan. Nyt osaavia henkilöitä on saatavilla. Kun eri maailmat kohtaavat, voi syntyä yllättävän hieno lopputulos. Tartutaan digitaalisuuteen nyt, sillä huomenna se voi olla jo myöhäistä.


Reijo Kangas on Tekesin kasvuyrityksille suunnatusta rahoituksesta ja palveluista vastaava johtaja.

comments powered by Disqus