Anna-Maija Sunnanmark: Bisnestä, luovuutta, intohimoa: Muoti- ja lifestyle-alan avulla Suomen vienti kasvuun!

27.5.2015
Kasvuyritykset ovat keskeisiä talouden rakenteen uudistumiselle ja kilpailukyvylle, sillä pieni joukko kasvavia yrityksiä luo huomattavan osan uusista työpaikoista ja talouskasvusta. Tämä vanha tuttu fakta pätee erinomaisesti myös muoti- ja lifestyle-yritysten kaltaisiin luoviin aloihin.

Muodin ja lifestylen toimialoilla on potentiaalia isoon loikkaan liiketoiminnan kasvattamisessa. Useat alan brändit ja yritykset toimivat ja myyvät jo kansainvälisesti. Uuden sukupolven tekijät ovat keränneet kokemusta maailmalta ja tähtäävät oman yrityksen perustettuaan suoraan kansainvälisille markkinoille. Suomalaisuus ja skandinaavisuus ovat edelleen hyvässä huudossa maailmalla.

Naapurimaissa Ruotsissa ja Tanskassa muotialaa on rakennettu määrätietoisesti jo pitkään. Muotiin panostetaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla ja tuetaan vahvasti varsinkin viennissä. Usein tämä tuki ei ole rahallista vaan esimerkiksi yhdessä tekemistä yli toimialarajojen. Muotiyrittäminen perustuu naapurimaissa kollektiivisuuteen, ja siellä on myös enemmän alan sisäisiä rakenteita ja toimijoita, jotka auttavat alan yrityksiä menestymään globaalissa kilpailussa.

Tanskassa muoti & design on maan neljänneksi suurin vientiala, ja maa on tunnettu kansainvälisistä brändeistään. Ruotsissa muotiala vastaa kooltaan maan elintarviketeollisuutta ja muodin liikevaihdosta 62 % menee vientiin. Ruotsin edellinen hallitus käynnisti Dubbla exporten -hankkeen, jonka tavoitteena oli tuplata Ruotsin vienti viidessä vuodessa. Muotialan vienti kasvoi vuonna 2013 Ruotsissa 6,8 % samanaikaisesti kun Ruotsin vienti kokonaisuudessaan pieneni 0,2 %.

Ruotsissa lehdistö nostaa esille ruotsalaisia brändejä, kuluttajat ostavat ruotsalaisia merkkejä, julkkikset esiintyvät brändien promoottereina ja ministeritkin katsovat tärkeäksi osallistua alan tilaisuuksiin silloin kun se heidän tontilleen sopii vaikkapa kestävään kehitykseen liittyen. Popduo Icona Pop, josta on nopeasti kasvanut yksi Ruotsin suurimmista musiikkiviejistä pukeutuu vain ruotsalaisten brändien vaatteisiin ulkomailla esiintyessään.

Muoti- ja lifestyle-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen panostamalla on mahdollista myös Suomessa uudistaa elinkeinoelämää, monipuolistaa talousrakennetta ja kasvattaa vientiä. Näillä aloilla on mahdollista tuottaa korkeamman arvonlisäyksen tuotteita, joista voi pyytää korkeampaa hintaa.

Ilman bisnesosaamista ja määrätietoista tiimirakentamista pelkkä mediajulkisuus tai luovuus ja intohimo eivät yksinään riitä. Liiketoiminnan kehittämiseen ja kansainvälistymiseen on panostettava alusta lähtien. Tämän tukeminen sopii luontevasti Tekesin ja Team Finlandin rooliin. Tekes voi rahoittaa muoti- ja lifestyle-yrityksiä samoin edellytyksin kuin muitakin toimialoja.

Muotialalla on mahdollista erottautua lisäarvon luomisella ja brändäyksellä, mikä antaa myös suuremmat mahdollisuudet monistettavuuteen ja kasvupotentiaaliin. Oppia voidaan hakea myös muilta toimialoilta ja Suomen startup-kentästä. Menestyvimmät yritykset kyseenalaistavat rohkeasti alan toimintatapoja ja etsivät jatkuvasti uusia tapoja tuottaa arvoa verkostolleen, jälleenmyyjille ja loppuasiakkailleen.

Anna-Maija Sunnanmark
Kirjoittaja on asiantuntija Tekesin Nuoret yritykset -yksikössä ja Maailmanvalloittajat-ohjelman vetäjä.


Maailmanvalloittajat

Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman Maailmanvalloittajat auttaa yrityksiä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintavalmiuksiaan ja ottamaan harppauksen kohti kansainvälistä menestystä liiketoiminnassaan. Valmentajina, mentoreina ja inspiraattoreina toimivat sekä kokeneet liiketoimintakehittäjät että alan ansioituneet ammattilaiset Suomesta ja ulkomailta.

comments powered by Disqus