Suvi Sundquist: Unelma suomalaisesta koulusta

11.11.2014
Keskustelu kunnan kanssa paljastaa uudistumisen kipupisteen.

"Kaikki alkaa toki koulun yhteiskunnallisesta tehtävästä," kuvaa kunta investoinnin perusteita. 20 miljoonan investointia suunnittelevalle on myös käytännön ohjeistusta, kuten "x neliömetriä oppilasta kohden" ja muita mitoitusohjeita. Otetaan huomioon kunnan voimassa olevat hankintasopimukset. Kaivetaan esiin vanhat hankintadokumentit. Alkuasetelmassa asetetaan mieleen rajoitteet ja sitten etsitään ratkaisua.

"Tuntuu turvalliselta," sanoivat kunnan edustajat. Se tuntuu turvalliselta, koska tiedetään, mitä lopputulokseksi tulee: perushyvä koulu, tämähän on tietysti ohjeistuksen tarkoitus. Tuntuu turvalliselta, koska kritiikin edessä voi todeta "Tämä on ohjeiden mukainen" tai "Hankintalaki pakotti meidät valitsemaan näin". Samalla kuitenkin tehdään samanlainen koulu, kuin aina ennenkin.

Eräässä kunnassa oltiin valveutuneita. Oli luettu, että maailman paras koulujärjestelmä kompuroi johtopaikaltaan. Tutkijat kertovat, että nykyiset pedagogiset menetelmät eivät tuota tämän vuosituhannen taitoja. Jos vanha malli ei ole enää paras, tehdään toisin, kunnassa päätettiin. Rakennetaan tulevaisuuden kestävä koulu vuoteen 2017 mennessä.

Kun toimeksiannon saanut tiimi oli pohtinut tehtävää ja kyseenalaistanut kaiken tuntemansa, heillä oli käsissään yksi ainoa kysymys: Mikä on unelmamme? Minkälaisen koulun haluamme rakentaa? Tiimi hämmästyi itsekin, ettei heillä ollut tähän vastausta. Oli totuttu toimimaan annettujen ohjeiden mukaan. "Emme koskaan kuvitelleet itseämme tilanteeseen, jossa saisimme itse toteuttaa unelmamme". Onneksi tiimi oli jo edistynyt työssään ja innoissaan. "Tuntuu myös pelottavalta" he totesivat. On pelottavaa astua pois mukavuusalueelta. On pelottavaa lausua unelma ääneen ja toteuttaa se. On pelottavaa tehdä itsenäisesti valintoja ja seistä niiden takana. Niin, miksi?

Rahoittajan edustajana törmään usein ajatteluun, jota varjostaa merkittävä rajoite. "Emme kuitenkaan saa siihen rahoitusta" on kuin pimeä verho, joka vedetään omien unelmien ja niiden toteuttamiseen vaadittavan rohkeuden eteen. Joskus käännän kysymyksen toisinpäin: jos saisitte nyt 10 miljoonaa euroa, minkä unelman toteuttaisitte? Olen huolissani, miten usein vastaus on hiljaisuutta.

Mikä on unelmamme suomalaisesta koulusta? Miltä siellä näyttäisi, jos kävelisi sisälle? Mitä ihmiset siellä tekisivät? Jos maailman johtava opetusmaa ei näytä tietä tulevaisuuteen, kuka sen tekee?

Suomalaisen koulun ensisijainen uudistamisen haaste ei ole raha. Uudistumisen ensimmäinen haaste on aikuisten mielen vapauttaminen totutuista malleista. Uskalla unelmoida. Isosti. Uskalla tehdä unelmasta totta.

"Mikä päivä tänään on?" kysyy valmentaja koulutusviennin start-upeilta toisaalla. "Tänään on päivä, jolloin sinulla on mahdollisuus muuttaa maailmaa. Tänään. Nyt."

Kirjoittaja, Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelman päällikkö, Suvi Sundquist unelmoi Suomesta, jossa on tekemisen meininki ja hyvä elää.

Tekes tukee edelläkävijöitä. Asiakkaitamme ovat yritykset, tutkimusorganisaatiot ja julkiset hankintaorganisaatiot. Etsimme kuntia, joilla on rohkeutta rakentaa tulevaisuutta myös opetusalalla.

www.tekes.fi/huippuostajat
www.tekes.fi/oppimisratkaisut

 

 

Oppilaan ohje aikuisille. Yhdysvaltalainen Chris Jones kävi koulun
Mainen osavaltiossa, jossa opetuksessa on hyödynnetty laajasti teknologiaa jo
13 vuoden ajan. Mainen kokemuksista lisää myöhemmin!

comments powered by Disqus