Suvi Sundquist: Muutosjohtamista ja tablettihankintoja

4.2.2014

Eteläenglantilaisen koulun kunto nostaa suomalaisvierailijoiden kulmakarvoja. Vielä muutama vuosi sitten Hove Parkin koulu oli lopetusuhan alla. Rakennus rapistui, oppimistulokset olivat surkeita ja koulun vakavat järjestyshäiriöt päätyivät lehtien otsikoihin. Seinien sijaan koulu päätti investoida siihen, mitä seinien sisällä tapahtuu. Ja muutti kaiken.

Voi tietysti sanoa, että muutos on helpompaa, kun ei ole hävittävää. Hove Park teki pakon edessä rohkeita liikkeitä, jotka lähtivät uuden vision luomisesta ja muutosjohtamisesta. Teknologian käyttöönotto ei ollut alussa ajatuksissa. Muutosprosessin myötä käyttöön otettiin kuitenkin modernit, vuorovaikutusta ja tämän vuosituhannen taitoja tukevat menetelmät. Nyt 1 800 oppilasta, iältään 11‒18-vuotiaita, opiskelee aivan uusin menetelmin. Oppikirjojen rinnalle on otettu käyttöön digitaaliset sisällöt iPadien kautta.

"Kaikki lähtee siitä, mitä haluat koulun olevan," aloittaa koulun johtaja Derek Trimmer ja kertoo mielellään vastaan tulleet opit. Usein jäädään jumiin budjettikysymykseen. Yksittäisten laitehankintojen sijaan olisi nähtävä kokonaisuus. Hove Park rakensi ratkaisun, jossa tabletin saa ilmaiseksi lainaan koulupäivän ajaksi. Vanhemmille on myös tarjolla edullinen paketti, jolla tabletin saa oppilaan henkilökohtaiseen käyttöön. Valtaosa tarttuu tähän, ehkä tabletin hankinta nuorelle on mielessä muutenkin.

"Verkkoinfrastruktuurin oikea mitoitus ja suunnittelu on kaiken a ja o". 1 800 tabletin saumaton toiminta samanaikaisesti ei olekaan ihan pieni kysymys. Uudistuksen jälkeen koululla jäi IT-tukihenkiöitä yli. Heistä tehtiin asiantuntijoita, joiden tehtävänä on etsiä, testata, niputtaa ja päivittää opettajille valmiita kokoelmia digitaalisesta materiaalista oppiaineen ja luokka-asteen mukaan. Koetin jakaa innostustani facebookissa, mutta en onnistunut. Se on koulun verkossa estetty. Tunsin nuorten tuskan.

"Oppilaat ovat tabletin kanssa vauhdissa noin 15 sekunnissa. Aikuisille tarvitaan enemmän aikaa. Annoimme opettajille omat tabletit puoli vuotta etukäteen tutustuttavaksi ja se kannatti", koulun johtaja jatkaa. 1 800 tabletin käyttöönotto ajettiin läpi toisessa puolen vuoden jaksossa. Opettajille järjestettiin koulutusta ja opettajien kesken pidetään yhä säännöllisesti yhteisiä tabletti-tuokioita, joissa kokemuksia jaetaan kollegojen kesken.

Tulokset ovat häkellyttäviä. Kouluviihtyvyys on parantunut, samoin englantilaisten arvostamat testitulokset. Koulun johtaja on erityisen ylpeä siitä, että oppilailla on pääsy maailmanluokan tietoon ja koulun ilmapiirissä loistaa "can do -attitude". Kokeillaan, tehdään, me pystymme kyllä!

Luokassa 15-vuotias tyttö esittelee minulle henkilökohtaista tablettiaan: "Tässä on esitelmäni. Tässä tanssiharjoitukseni videoituna ennen ja jälkeen harjoittelun, näetkö edistyksen? Tässä on lukujärjestykseni, jossa pidän harrastuksenikin ajan tasalla. Tänne opettajat lähettävät kotiläksyt, tästä palautan valmiit, täällä on opettajan palaute tehtävittäin". 15-vuotiaan nuoren asenne ja työn jälki on ammattimaista. Kysyn, mitä hän ajattelee yliopisto-opinnoista, jos siellä vastaan tuleekin kasa kirjoja. "En varmaan osaa opiskella niin, täytyy sitten soveltaa..." Odottakaas vaan kun tämä sukupolvi saapuu työelämään.

Mitä me haluamme suomalaisen koulun olevan? Minkälaisia kansalaisia sen pitäisi valmentaa? Mitä oikeastaan pitäisi hankkia, kun halutaan valmentaa digitaitoisia kansalaisia? Riittääkö ATK-luokkaan jo ostetut pöytäkoneet? Muistiko kukaan koulun ja kodin verkkoinfraa tai opettajien valmiuksia? Niinkö on selvää, että vuona 2016 opettaja kirjautuu kansalliseen koulutuspilveen ja alkaa opettaa uudella tavalla?

Onko kunnassasi tarkoitus uusia opetuksen digitaalisia menetelmiä? Tekes rahoittaa myös julkisten hankintojen kehittämistä. Opetustoimesta ei ole vielä yhtään hanketta käynnissä. Etsimme hankintatoimen edelläkävijöitä asiakkaiksemme. Ota yhteyttä, niin katsotaan, mitä voisimme tehdä yhdessä!

Kirjoittaja Suvi Sundquist on Oppimisratkaisut-ohjelman päällikkö
suvi.sundquist (at) tekes.fi

comments powered by Disqus