Mirja Kaarlela: Offline-2-online-2-offline

8.4.2014



Ostatko hedelmäsi lähikorttelin luomukauppiaalta vai tilaatko netistä viikoittaisen ostoskorisi yhteydessä? Käytkö sovittamassa uudet kengät kauppakeskuksen kenkäkaupassa ja tilaat sitten sopivat suoraan merkin omasta nettikaupasta? Kenties perheesi teinillä on juuri hänen itsensä netissä suunnittelemat Converset?

Olemme keskellä murrosta – moni puhuu jopa vallankumouksesta – mitä tulee sähköiseen liiketoimintaan. Digitaalisuuden ja mobiilisuuden vaikutus erityisesti kuluttamiseen ja kaupankäyntiin jatkaa huomion keskipisteessä. Rakenteellinen murros ja siirtyminen fyysisestä kaupasta digitaalisuutta ja mobiilisuutta hyödyntävään monikanavaiseen kokemukseen on hurja.

Useissa maissa, esimerkiksi USA:ssa, kivajalkakauppojen ja kauppakeskusten joukkokuolemat avaavat entisestään online-toimijoiden mahdollisuuksia. Online-kauppiaiden kilpailuedut kivijalkakauppiaisiin verrattuna eivät enää yksinomaan perustu kustannuksiin ja hinnoitteluun vaan myös valikoiman laajuus ja persoonallisuus sekä monipuolinen, personoitu palvelu houkuttelevat yhä useampia kuluttajia.

Bonobos vannoo asiakkaalleen tarjottavaan kokonaiskokemukseen, mistä huolehtivat asiakaspalvelun Ninjat ja Guideshopit. Warby Parker loi yrityksensä kiertämällä perinteiset jakeluketjut sekä osallistamalla ja sitouttamalla asiakkaansa netin kautta sekä ”doing good”. Molemmat korostavat asiakaskokemuksen ja elämyksen sekä mielenkiintoisen, ihmisten elämään kiinnittyvien tarinoiden merkitystä uuden liiketoiminnallisesti menestyskelpoisen konseptin luomisessa.  

Asiakkaiden sitouttaminen onkin yksi online-kauppiaiden perusedellytyksistä. Erilaisilla päätelaitteilla kuluttavat pitää saada houkuteltua niin, että selailu ja silmäily muuttuvat ostokäyttäytymiseksi. Kivijaloissa ja kauppakeskuksissa pitää luoda osto- ja kohtaamistapahtumasta elämyksiä, jotka kantavat brändiä myös virtuaalisesti. Asiakkaiden kuuntelu ja ymmärtäminen on elintärkeää varsinkin tähdättäessä globaaleille markkinoille.

Perinteisistä asetelmista poikkeaa myös kilpailu. Online-maailmassa kilpailijoita on hämmästyttävä määrä ja naapurin hassusta harrastuksesta voi viikon sisällä syntyä viraalisesti leviävä markkinailmiö. Kaikkialla läsnä oleva teknologia mahdollistaa nopeat ja yllättävät alalle tulemiset ja sieltä poistumiset sekä erilaisten ansaintamallien nopeat iteraatiot. Kilpailun ja kilpailijan tunnistamiseen kannattaakin uhrata aikaa. Internetkaupan globaaleja tilastoja googlaamalla voi todeta, että Amazonia tai Alibabaa vastaan ei kannata ihan ensimmäiseksi taistella. Oikea kysymys meille voisikin kenties olla, kenen kanssa ja miten suomalaisten toimijoiden tulisi tehdä yhteistyötä.   

Online on tullut jäädäkseen ja edistyksellisimmät ovat jo muotoilemassa O2O (online to offline) kokonaisuutta. Näin on muun muassa Alibaba kertonut suunnitelmistaan tarjota kivijalkakuluttajille online-kokemuksen mahdollistaman ostotapahtuman mukavuuden ja hyödyt. Tulevaisuus on läsnäoloa kaikkialla, digitaalisuuden yhdistämistä takaisin ”perinteisiin” kanaviin uudella tavalla ja johtamista monimuotoisten arvojen maailmassa.

Nyt ei ole aika fiilata nettisivuja ja koodata vielä yhtä ominaisuutta, vaan rakentaa elämyksellisiä ja erottuvia kokonaisratkaisuja sekä hakea kumppaneita rohkeasti. Tekesin Fiksu kaupunki –ohjelmassa etsimme kansainvälisestä kasvusta kiinnostuneita yrityksiä taklaamaan sähköisen liiketoiminnan haasteita.

Mirja Kaarlela
Kirjoittaja on Tekesin strateginen ohjelmapäällikkö

comments powered by Disqus