Minna Suutari: Mitä yhteistä on Muumi-mukeilla ja Angry Birds -jäätelökakulla?

7.3.2014

Poikani nelivuotissyntymäpäivänä perheessämme syötiin Fazerin Angry Birds -jäätelökakkua. Juomat juotiin Arabian Muumi-teemamukeista. Synttärivieraat leikkivät leluilla ja peleillä, joissa vilahtelevat Pixar-elokuvista tutut hahmot autoista ja lentokoneista.

Angry Birds ja Muumit ovat esimerkkejä maailmalla menestyneistä suomalaisbrändeistä, joiden markkinoinnissa ja ylläpitämisessä lisenssibisneksellä on keskeinen rooli. Maailmanlaajuisesti lisenssikauppa on suurta bisnestä, mutta Suomessa lisenssibisnes on vielä alkutekijöissään muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Näin siitä huolimatta, että suomalaisissa yrityksissä on runsaasti hyödyntämätöntä ja kaupallistamista odottavaa aineetonta pääomaa.

Lisensointi on osa laajempaa brändin rakentamista ja johtamista. Brändi on ilmiönä kestävämpi kuin trendi ja lisensointi on yksi keino pitää yllä brändin kiinnostavuutta myös trendien vaihtuessa. Esimerkiksi nopealiikkeisessä viihdebisneksessä yritys voi lisensoinnilla vahvistaa brändinsä tunnettuutta, pidentää sen elinkaarta ja kasvattaa yrityksen ansaintamahdollisuuksia.

Yksinkertaisimmillaan lisensoinnin kohteena voi olla yrityksen brändi tai logo. Pidemmälle vietynä lisensointi voi koskea yrityksen, yrittäjän tai taiteilijan valmistaman tuotteen ulkoasua, tarinaa, hahmoa tai muuta osiota. Olennaista on, että aineeton tuote tai sen osa on tunnistettavissa myös alkuperäisestä yhteydestään irrotettuna ja siihen alun perin liitetty maine, tarina ja arvot siirtyvät mukana myös uuteen tuotteeseen.

Lisenssikauppa ulottuu kaikille aloille aina taiteesta teollisuuteen. Särkänniemen huvipuisto tekee lisenssibisnestä Mauri Kunnaksen kanssa kirjailijan Koiramäki-kirjoihin pohjautuvalla teema-alueella. FC Barcelonan kaltaisten jalkapallojoukkueiden tuotteistamisessa lisensointi on keskeinen keino. Myös Kalevala Korun ja Michael Monroen yhteistyönä syntynyt rockmuusikon nimikkokorusarja on lisenssibisnestä parhaimmillaan.

Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma etsii uusia ja yllättäviä bisnesideoita siitä, miten suomalainen aineeton pääoma viedään maailmalle lisensoinnin keinoin. Pk-yrityksille suunnattu ideahaku on auki maaliskuun loppuun asti. Missä sinä haluaisit brändisi nähdä ja kenen kanssa? Kerro meille ideasi ja kumppanisi!

Minna Suutari, Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman päällikkö

Ideahakuun

comments powered by Disqus