Minna Suutari: Miksi teen ystävä viihtyy kahvilassa?

26.11.2014

Minusta on kiva käydä Starbucksin kahviloissa. En mene niihin kahvin takia, sillä en juo kahvia. Vannoutuneena teen ystävänä haudutettu pussitee ei myöskään ole se, mikä saa minut palaamaan. Asiakasuskollisuuteni pohjautuu kohtaamisiin, joissa arvo syntyy hyvästä asiakaspalvelusta, tuttuuden ja yhteisöllisyyden tunteista sekä statuksesta – siinä sivussa voi sitten nauttia myös yksittäisen pahvimukillisen ihan kohtuullista teetä.

Runsas ja jaettu arvo ovat nousemassa liiketoiminnasta ja yritysten uudistumisesta käytävän keskustelun johtotähdiksi. Lokakuun alussa Helsingissä järjestetyn Nordic Business Forumin kaikki puhujat Jim Collinsista Arnold Schwarzeneggeriin haastoivat yrityksiä miettimään olemassaolonsa tarkoitusta tai merkitystä laajasti. Bisnesgurujen mukaan todelliset menestyjät oivaltavat, että niiden on oltava hyödyksi asiakkaille, työntekijöille, lähipiirille tai yhteiskunnalle yleisesti. Raha tai taloudellinen menestys ei riitä enää perustelemaan yrityksen olemassaolon tarkoitusta sen asiakkaille tai työntekijöille. Taloudellinenkin menestys perustuu runsaaseen arvoon.

Tekesin tuoreessa selvityksessä ”Arvonluonnin uusi aalto” kuvataan murrosta, jossa edelläkävijäyritykset haastavat omilla teoillaan ja valinnoillaan perinteisen arvonmuodostuspohjan, taloudellisen arvon tuottamisen ja maksimoinnin. Sen sijaan asiakkaille luodaan ratkaisuja, jotka ovat jotakin enemmän ja jotakin laajempaa, jotakin mikä koskettaa syvemmältä, useampia ja pidempään kuin ennen. Ne ovat avaimet kestävään kasvuun, jota myös Tekesin uudessa strategiassa tavoitellaan.

Runsas ja kokonaisvaltainen arvo asiakkaalle, työntekijöille tai muille asianosaisille ei synny perinteisillä suunnittelutyökaluilla. Yritykset tarvitsevat uudenlaista suunnitteluosaamista, jota edustaa maailmalla kovaa vauhtia yleistyvä ”design-led thinking”. Sen omaksuneet yritykset pyrkivät ymmärtämään maailmaa ihmis- ja loppukäyttäjälähtöisesti hyödyntämällä muotoilusta tuttuja menetelmiä ja luomaan aiempaa runsaampaa arvoa esimerkiksi visualisoinnin, prototyyppeilyn ja käyttäjätestauksen avulla.

Tekes kannustaa yrityksiä uudistamaan strategista ajattelua, käyttäjäkokemusta, tuotteita ja palveluita muotoilun avulla. Tänä syksynä olemme käynnistäneet myös sisäisen kehityshankkeen, jossa haastamme oman ajattelu- ja toimintatapamme palvelumuotoilulla. Haluamme olla runsaan ja jaetun arvon luojia ja siksi kehitämme ensi vuoden ajan systemaattisesti omaa asiakaskeskeistä toimintamalliamme muotoilun keinoin yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tämä näkyy toiminnassamme erilaisina kokeiluina niin oman talon sisällä kuin erilaisissa asiakkaille suunnatuissa tapahtumissa, hauissa tai viestinnässä.

”Ne joilla on tietoa, yrittävät myydä tänä jouluna viime joulun hittejä. Ne, joilla on näkemystä, räjäyttävät pankin tämän joulun hiteillä”, sanoi Kuudennen kerroksen toimitusjohtaja Jari Danielsson hiljattain eräässä kaupan tilaisuudessa. Näkemystä syntyy menemällä asiakkaan iholla ja ymmärtämällä, miksi oma tuote, palvelu tai ratkaisu on merkityksellinen asiakkaalle, kumppaneille ja ympäröivälle yhteiskunnalle. Sinne me Tekesinä pyrimme ja kannustamme siihen myös asiakkaitamme ja kumppaneitamme.

Minna Suutari
ohjelmapäällikkö, Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma

www.tekes.fi/fiilis

comments powered by Disqus