Jukka Häyrynen: Facebook-kauppa tuo uskottavuutta

24.4.2014

Facebookin ostaman Protogeon tuote Moves on nerokkaan koukuttava. Se mittaa liikkumistasi päivän mittaan ilman, että sinun täytyy muistaa muuta kuin pitää kännykkää mukana. Sovellus kertoo havainnollisten pallukoiden avulla, kuinka paljon olet liikkunut kävellen, juosten tai pyöräillen päivän aikana. Selvä mitattavuus innostaa liikkumaan enemmän.

Minä olen koukussa.

Jos suomalaisen startup-ekosysteemin kehitysaskelia kuvattaisiin samanlaisilla pallukoilla, Protogeon myynti Facebookille kasvattaisi yhtä pallukkaa aika paljon: se on iso askel eteenpäin suomalaisten startupien uskottavuudessa. Facebook on mullistanut tavan, jolla ihmiset käyttävät internetiä. Nyt Facebook haluaa laajentaa vaikutustaan uusille alueille. Suomalaisen Protogeon osto on osa sosiaalisen median jätin yritysostojen sarjaa, jonka aiempia osia ovat olleet muun muassa viestipalvelu Whatsapp ja virtuaalilaseja kehittävä Oculus VR.

Isoin askel kauppa on yrittäjille, jotka usean vuoden kehittivät ja markkinoivat palvelua. Moves ei ole vain tekninen vaan myös viestinnällinen onnistuminen, sillä applikaatio sai ilmestyttyään paljon huomiota kansainvälisessä mediassa. Tämä auttoi lisäämään latauksia, joita Movesilla on nyt miljoonia.

Movesissa eri liikkumismuodot näkyvät eri värisinä pallukoina. Jos Suomea startup-ekosysteemiä arvioitaisiin edelleen Movesin mallilla, yksi pallukka jäisi erittäin pieneksi. Suomessa harva yritys onnistuu kasvamaan suureksi pääosin suomalaisessa omistuksessa. Pörssilistauksia ei juurikaan nähdä. Suomalaiset suuryhtiöt vaikuttavan olevan loputtomalla laihdutuskuurilla, eivätkä ne osta startupeja. Tämä kotimaisen exit-pallukan kasvattaminen täytyy olla koko Suomen agenda. Vain näin Suomesta voi todella tulla johtava startup-keskittymä Pohjois-Eurooppaan.

Yrityskaupat kertovat suomalaisen yritysosaamisen vetovoimasta. Kyse on nuorista yrityksestä, joiden arvon rakentaminen on aloitettu nollasta. Lyhyessä ajassa on rakennettu tuote, yritys ja osaaminen, josta iso kansainvälinen yritys on valmis maksamaan. Tällaisia tarinoita aivan viime kuukausina ovat olleet muun muassa tiedonhävitysyritys Blancco, it-yritys Nervogrid ja peliyritys Applifier, jotka on myyty kansainväliselle yritykselle.

Tuloksena Suomeen saadaan monenlaista pääomaa, jota tarvitsemme paljon. Tarvitsemme taloudellista pääomaa, jotta voimme kasvattaa uusia kasvuyrityksiä. Tarvitsemme osaamispääomaa, jota onnistuneen yritystarinan rakentaneet konkarit jakavat. Tarvitsemme itseluottamuspääomaa, joita Protogeon kaltaiset onnistumiset säteilevät. Tarvitsemme uskottavuuspääomaa, jota kansainvälisten suuryhtiöiden kiinnostus Suomea kohtaan antaa.

Jukka Häyrynen
Johtaja, nuoret yritykset
Tekes

comments powered by Disqus