Raine Hermans: Älykäs liikenne kilpailuvaltiksi

4.10.2013

World Alliance for Low Carbon Cities järjesti 26.-28.9.2013 Next-Generation Smart Cities -konferenssin Malmössä.

Malmön kaupungin kehitys telakka- ja teollisuuskaupungista eco-cityksi teki vaikutuksen. Vanha telakka-alue oli saanut täysin uuden ja viihtyisän ilmeen. Skånen aluehallinnon johtaja Lennart Svensson kertoi, että Malmössä jätteestä kierrätetään jo 98 prosenttia joko uusiksi materiaaleiksi tai energialähteeksi. Kaupungin lämmitysenergiasta tuotetaan yli 75 prosenttia jätettä polttamalla ja teollisuuden hukkapäästöjä hyödyntämällä.

Malmön kaupungilla ja Skånella laajemminkin on aktiivisia suunnitelmia toimia myös ekotehokkaan liikkumisen mallialueena. Tämä tarjoaa suoran yhteyden Tekesin innovatiiviset kaupunkiseudut eli INKA-ohjelmaan ja Tampereen älykäs liikenne -aloitteeseen.

Jukka Lintusaari Tampereen yliopistosta visioi alalle isoa muutosta. Kun liikenteeseen liittyviin suuriin datamääriin päästäisiin käsiksi avoimilla standardoiduilla rajapinnoilla, voisivat pohjoismaiset yritykset kehittää toisiaan täydentäviä älyratkaisuja ja -palveluja liikkujien, viranomaisten ja yritysten tarpeisiin. Näitä palveluja voitaisiin kokeilla Malmön ja Tampereen demoalustojen luomilla testimarkkinoilla. Tällainen kansainvälinen yhteistyö tarjoaisi suomalaiselle yritykselle luontevan lähtöpaikan kohti kasvavia maailmanmarkkinoita.

Sähköautot ja älykäs liikenne kokonaisuutena voi tarjota mahdollisuuden isoon mullistukseen autoteollisuudessa ja liikenteessä. Toimialojen murros ei yleensä synny toimialan suurimmista toimijoista, koska heidän on luontevaa suojella omia ”lypsylehmiään”. Muutos näyttää edellyttävän perinteisen toimialan ulkopuolista sykäystä – esim. Googlen kuljettamattoman auton kehitystyö ja Teslan markkinoille tuomat sähköautot ja lupaus ilmaisista sähkön latauksista heidän omissa latauspisteissään.

Suomessa on teknologiaan ja palveluihin liittyvää osaamista ja monia suuryrityksiä, joilla olisi taloudellisia edellytyksiä analysoida omat mahdollisuutensa uusiin strategisiin avauksiin. Lisäksi tarvitaan julkisen vallan uudenlaista hallinnonalojen välistä yhteistyötä, jotta Suomesta saadaan aikaan kokeilualusta. Tekes pyrkii omalta osalta tukemaan kokeilualustoja syntyä esimerkiksi Fiksu kaupunki, EVE – sähköisten ajoneuvojen järjestelmät ja INKA – innovatiiviset kaupunkiseudut -ohjelmissa.

Raine Hermans

Strateginen ohjelmapäällikkö
Arvonluontia palveluista ja aineettomasta pääomasta

Kuva: Susanna Lehto

comments powered by Disqus