Tervetuloa asiointiin!

Asioinnissa voit hakea rahoitusta, tehdä raportin ja kustannustilityksen ja lukea projektiasi koskevat tiedoksiannot. Lue ohjeet eri vaiheisiin kirjautumislinkkien alapuolelta.

Ajankohtaista asioinnista

Muutoksia Tekesin rahoitustietojen julkisuuteen

Korkein hallinto-oikeus on linjannut päätöksillään Tekesin rahoitustietojen julkisuutta. Päätösten mukaan rahoituksen hakijan nimi, haetun rahoituksen määrä ja hakemuksen diaarinumero ovat julkista tietoa heti, kun hakija on jättänyt hakemuksensa Tekesille. Myös kielteisen rahoituspäätöksen saaneen hakijan nimi ja haettu rahoitus ovat julkista tietoa. Päätökset koskevat myös peruutettuja ja aiemmin Tekesille jätettyjä hakemuksia.

Samassa yhteydessä korkein hallinto-oikeus vahvisti, että projektien nimet, päätösten perustelut ja sisällön kuvaukset ovat liikesalaisuuksia. Ne eivät siis edelleenkään ole julkisia.

Päätöksillään korkein hallinto-oikeus linjasi, missä kulkevat liikesalaisuuden rajat. Tekesissä meille on erittäin tärkeää suojata asiakkaidemme liikesalaisuuksia ja säilyttää ne ehdottoman luottamuksellisina rahoitushakemuksia käsitellessämme ja rahoituspäätöksiä tehdessämme. Tähän linjaan korkeimman hallinto-oikeuden päätökset eivät aiheuta muutoksia.

Tehdyt linjaukset lisäävät julkisten verovarojen käytön avoimuutta, mikä on hyvä asia vastuullisesti toimivien yritysten ja koko yhteiskunnan kannalta.

Kannustamme yrityksiä aina keskustelemaan Tekesin asiantuntijoiden kanssa liiketoiminnan kehittämisestä ja kasvusuunnitelmista ennen hakemuksen jättämistä.

Toistaiseksi luovutamme Tekesistä tiedot hakijoiden nimistä, kielteisen rahoituspäätöksen saaneista ja haetusta rahoituksesta vain pyydettäessä. Valmistelemme tämän vuoden aikana toimintatavan, jolla tiedot yhdistetään verkkosivuillamme olevaan myönnetyn ja maksetun rahoituksen avoimeen tietoaineistoon vuonna 2017.

Lisätietoja: lakiasiainjohtaja Ari Suomela, puh. 029 50 55510, ari.suomela@tekes.fi

Lähetä liitteet asioinnin kautta  

Rekisteröityneenä käyttäjänä voit lähettää nyt käsittelyssä olevaan hakemukseen liitteitä asioinnin Hakemukset-sivulta. Klikkaa Asiakirjat-otsikkoa ja lähetä liitteet.

Päätöksen hyväksymisilmoituksen (Y1/T1/E1) voit lähettää vastaavasti Projektit-sivulta. Klikkaa Asiakirjat-otsikkoa ja lähetä hyväksymisilmoitus.    

Lisätietoja: verkkoasioinnin tekninen neuvonta 029 50 55051.

Kuukausittaiset huoltokatkot

Varmistamme asiointipalvelun luotettavan toiminnan kuukausittain. Huoltokatkot ajoittuvat suunnitelman mukaan useimmiten kuukauden toiseksi viimeiseen perjantaihin klo 17.00 – 21.00. Vuonna 2016 päivät ovat 22.1., 19.2., 18.3., 22.4., 20.5., 1.7., 22.7., 19.8., 23.9., 21.10., 18.11. ja 23.12.   

Rekisteriselosteet ja käyttöehdot

Ohjeita

Projektin raportointi

Lue lisää projektin raportoinnista ja tilittämisestä.

Asiointi verkossa nopeuttaa käsittelyä

Asioinnin kautta lähettämäsi hakemus löytyy helposti myöhemminkin. Voit täydentää hakemusta siihen saakka kunnes Tekesin asiantuntija sulkee hakemuksen käsittelyä varten. Sen jälkeen voit täydentää hakemusta vain asiantuntijan pyynnöstä. Toimittamasi lisätiedot ovat samantien asiantuntijan luettavissa.

Perustettavat yritykset

Huomaathan, että perusteilla oleva yritys, jolla ei ole vielä Y-tunnusta, ei voi täydentää hakemusta asionnin kautta. Suosittelemme hakemuksen jättämistä vasta, kun yritys on saanut Y-tunnuksen.

Suojattu sähköpostiosoite

Jos haluat jälkikäteen täydentää raporttia tai tilitystä erillisillä liitteillä, käytä suojattua sähköpostiosoitetta.

Lomakkeet käytössä poikkeustilanteissa

Asioinnin raportointi- ja tilityspalvelu ei vielä toistaiseksi ole käytössä ryhmähankkeilla eikä intressitilityksiä tekevillä.

Ongelmatilanteessa

Lähetä kysymyksesi ja yhteydenottopyyntösi palautelomakkeella. Valitse lomakkeen vaihtoehto Sähköinen asiointi ja hakemus, vastaamme 24 tunnin kuluessa, viikonloppuja lukuun ottamatta.

Soita neuvontanumeroomme 029 50 55051. Palvelemme arkisin klo 8.00 – 15.00.

 

Usein kysyttyä asiointipalvelusta
Mitä etua meille on asioinnista verkossa?
Sain sähköpostiini kehotuksen rekisteröityä Tekesin asiointipalvelussa, mitä teen?
Haluan rekisteröityä, mutta minulla ei ole voimassa olevia verkkopankkitunnuksia, mitä teen?
Olen unohtanut salasanani, saanko Tekesistä uuden salasanan?
Rekisteröidyin käyttäjäksi. Miksi en näe käynnissä olevia projektejani?
Olen rekisteröitynyt jättäessäni uuden hakemuksen. Saanko samalla oikeudet myös muihin projekteihin, joissa olen mukana?
Olen rekisteröitynyt käyttäjä ja sähköpostiosoitteeni muuttuu. Mistä muutan tiedon?
Sain tiedoksiannosta tiedon sähköpostiini, mutta asiointipalvelussa ei näy ilmoituksia.
Valtuutin hakemuslomakkeella muita henkilöitä hakemuksen täyttäjiksi, mutta he eivät näe hakemusta asioinnissa. Missä vika?
Olen asioinut palvelussa toisen yrityksen nimissä, miten saan luotua uuden organisaation?
Voiko hakemuksen / raportin täyttämisen keskeyttää ja jatkaa myöhemmin?
Voiko hakemusta tehdä useampi henkilö?
Voinko täydentää hakemuksen kenttiä vielä lähettämisen jälkeen?
Miten saan lähetettyä lisää liitteitä hakemuksen lähettämisen jälkeen?
Mistä lähetetyn hakemuksen pääsee avaamaan?
Kuka voi lähettää raportin ja tilityksen?
Missä vaiheessa tunnusten käyttöoikeus päättyy?
Usein kysyttyä rahoituksen hakemisesta
Olen asioinut palvelussa toisen yrityksen nimissä, miten saan luotua uuden organisaation?
Pitääkö hakemus täyttää kerralla valmiiksi?
Voiko hakemusta tehdä useampi henkilö?
Voinko täydentää hakemuksen kenttiä vielä lähettämisen jälkeen?
Kuinka kauan hakemukseni käsittely kestää?
Kuka hakemukseni käsittelee?
Mitä henkilösivu- ja yleiskustannusprosenttia käytän hakemuksessa?
Mitä tarkoitetaan yhteisprojektilla?
Mitä teen, jos olen tyytymätön Tekesin päätökseen?
Usein kysyttyä raportoinnista ja tilityksistä
Kuinka kauan kustannustilityksen käsittely kestää?
Mitä kustannuksia projektille hyväksytään?
Mistä lähtien projektin kustannuksia hyväksytään?
Miten yritysten tulee järjestää työajanseuranta?
Miten yritysten projekteissa määritellään projektille tilitettävä palkka?
Mitä kuuluu henkilösivukustannuksiin?
Mitä ovat yleiskustannukset ja paljonko niitä hyväksytään projektille?
Mitä henkilösivu- ja yleiskustannusprosenttia käytän kustannustilityksessä?
Mitä henkilösivu- ja yleiskustannusprosentteja intressi- tai konserniyhtiö käyttää tilityksessä?
Käytämme projektin matkoihin firman autoa. Saammeko tilittää kulut projektille?
Miten intressiyhtiö määritellään?
Voiko projektille tilittää ostopalveluja intressiyhtiöiltä?
Projektissa on ostopalveluja intressiyhtiöltä. Miten saan siihen vaadittavat tiedot tilitykseen?
Miten erittelen ostetut palvelut?
Voiko raportin ja tilityksen lähettää eri aikaan?
Voiko raportointiin liittyviä lisätietoja lähettää jälkikäteen?
Miten korjaan aiemmin tilitettyjä kustannuksia?
Mistä tiedän, mitä liitteitä tilitykseen tarvitaan?
Miten haen muutosta käynnissä olevan projektin aikatauluun tai kustannusarvioon?
Milloin tulee noudattaa hankintalakia?
Mitä teen, jos olen tyytymätön Tekesin päätökseen?