Asiointipalvelu

Hae rahoitusta, raportoi projektisi edistymisestä ja tee kustannustilitys. Pysy selvillä hakemuksesi tilanteesta tai projektisi maksuista. Asiointipalvelusta löydät kaikki projektiisi liittyvät asiakirjat.

Asiointipalvelun huoltokatkot

Varmistamme asiointipalvelun luotettavan toiminnan kuukausittain. Huoltokatkot ovat yleensä kuukauden toiseksi viimeisenä perjantaina klo 17.00 – 21.00. Syyspuolen viimeinen huoltokatko on 23.12.2016.

 Huomaa Verohallinnon poikkeusaikataulu

Tekesin rahoituksen ehtona on, että rahoituksen saaja hoitaa lakisääteiset velvoitteensa eikä yrityksellä ole verovelkaa. Hoidathan veroasiat kuntoon ennen raportin ja kustannustilityksen tekemistä. Veroveloista on oltava voimassa oleva maksujärjestely. Uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta johtuen vuodenvaihteessa Verohallinnolla on poikkeuskäytäntöjä ja maksujärjestelyjä tehdään seuraavan kerran tammikuussa.

Kirjaudu asiointipalveluun

Kirjaudu Tekesin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi.

Päivitä tietosi

Ajantasaiset tiedot varmistavat sähköisen palvelun toimivuuden.

 

 

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Projektin pääkäyttäjänä voit antaa ja poistaa käyttöoikeuksia projektin tietoihin. Organisaatiotason pääkäyttäjää tarvitaan vain, jos projekteja on suuria määriä.

 

Näin asiointipalvelu toimii

Toimitamme kaikki hakemuksiin, päätöksiin, projektimuutoksiin ja maksuihin liittyvät asiakirjat asiointipalvelun kautta. Asiointipalvelusta näet projektin ajantasaiset tiedot ja projektiin liittyvät asiakirjat. Myös projektisuunnitelma on saatavilla sähköisesti. Kaikki projektin aineisto on luettavissa niille, joilla on asiointipalveluun luodut oikeudet projektille.

Asiointipalveluun saapuneesta uudesta asiakirjasta ilmoitetaan sähköpostilla projektin vastuulliselle johtajalle, projektin yhteyshenkilölle, kustannustilitysten yhteyshenkilölle ja organisaation viralliseen sähköpostiin.

Asiointipalveluun kirjautuminen

Kirjaudu Tekesin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta.

Suomi.fi-tunnistaminen on uusi julkishallinnon tunnistuspalvelu, jossa tunnistaudutaan esimerkiksi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai VRK-kansalaisvarmenteella. Tekes on ensimmäinen julkishallinnon palveluntarjoaja, joka käyttää Suomi.fi-tunnistamista.

Kun kirjaudut Suomi.fi-tunnistamisella, palvelu hakee automaattisesti asiointivaltuudet käyttöösi yritystietojärjestelmästä (YTJ) ja kaupparekisteristä. Tämä tarkoittaa sitä, että Tekesin asiointipalvelun etusivulla näet aiempien organisaatiotietojen lisäksi ne organisaatiot, joissa sinulla on joku seuraavista rooleista: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen ja nimenkirjoitusoikeus (prokura).

Tarkista että yhteystiedot ovat oikein

On tärkeää, että asiointipalvelun yhteystiedot ovat ajan tasalla. Voit päivittää sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron asiointipalvelun projektikansiossa "Yhteyshenkilöt" -välilehdellä.

Yhteystietojen muutoksista voi ilmoittaa myös verkkosivujen palautelomakkeella valitsemalla viestin aiheeksi "Sähköinen asiointi ja hakemus" tai soittamalla asiointipalvelun tekniseen neuvontaan puh. 029 505 5051.

Rahoitustietojen julkisuus

Tekesin rahoituksen hakijan nimi, haetun rahoituksen määrä ja hakemuksen diaarinumero ovat julkista tietoa heti, kun hakija on jättänyt hakemuksensa Tekesille. Rahoituspäätöksen jälkeen myös kielteisen rahoituspäätöksen saaneen hakijan nimi ja haettu rahoitus ovat julkista tietoa. Projektien nimet, päätösten perustelut ja sisällön kuvaukset ovat yritysten liikesalaisuuksia. Tekesissä meille on erittäin tärkeää suojata asiakkaidemme liikesalaisuuksia ja säilyttää ne ehdottoman luottamuksellisina rahoitushakemuksia käsitellessämme ja rahoituspäätöksiä tehdessämme.

Hae rahoitusta asiointipalvelussa

Rahoitushakemus tehdään asiointipalvelussa. Ennen palveluun kirjautumista, voit tutustua hakemuksen sisältöön rahoituspalveluiden hakuohjeista.

Ennen hakemuksen tekemistä, pyydämme keskustelemaan Tekesin asiantuntijan kanssa. Tekesin tunnustelupalvelu on hyvä tapa lähteä etsimään sopivinta rahoituspalvelua.

Hakemusta voi täydentää

Voitte täydentää hakemusta siihen saakka kunnes Tekesin asiantuntija sulkee hakemuksen käsittelyä varten. Sen jälkeen hakemukseen voi tehdä muutoksia vain Tekesin pyynnöstä.

Hakemuksessa tarvittavat liitteet lähetetään asioinnin Hakemukset-sivulta. Klikkaa Asiakirjat-otsikkoa ja lähetä liitteet.

Rahoituspäätös pitää hyväksyä

Ennen kuin rahoituspäätös astuu voimaan, rahoituksen saajan on hyväksyttävä rahoituspäätös ehtoineen lähettämällä allekirjoitettu hyväksymisilmoituslomake asiointipalvelun kautta. Lomake lähetetään Projektit-sivulta. Klikkaa Asiakirjat-otsikkoa ja lähetä hyväksymisilmoitus.   

Perustettavat yritykset

Huomaathan, että perusteilla oleva yritys, jolla ei ole vielä Y-tunnusta, ei voi täydentää hakemusta asionnin kautta. Suosittelemme hakemuksen jättämistä vasta, kun yritys on saanut Y-tunnuksen.

Raportoi projektin edistymisestä ja kustannuksista

Tekesin asiointipalvelu on turvallinen väylä projektin raportointiin ja kustannustilityksiin. Toimittakaa kaikki raportointiin liittyvä materiaali Tekesiin asiointipalvelun kautta. Älkää lähettäkö skannattuja papereita kirjaamoon. Laskukopioita ei lähetetä Tekesiin, ellei asiasta ole erikseen sovittu.  

Raporttia ja tilitystä voi verkossa tehdä useampi henkilö, mutta ei samanaikaisesti. Kaikkien käyttäjien on oltava rekisteröityneitä ja heidän tulee olla liitettyjä projektille. Yritysprojektin raportin ja tilityksen voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja.

Palkkojen tilitystä varten tarvitsette palkkaerittelylomakkeen (yritykset Y4/tutkimusorganisaatot T4). Loppuraportin yhteydessä tilitykseen liitetään tilintarkastajan tarkastusraportti, ellei rahoituksen yleisissä ehdoissa toisin mainita.

Vain poikkeustapauksissa raportoinnissa käytetään lomakkeita 

  • Ryhmähankkeen koordinaattori raportoi yhteisprojektin etenemistä asioinnissa, mutta osapuolet käyttävät tilityslomakkeita. Koordinaattori liittää omaan tilitykseensä osapuolien lomakkeilla tekemät tilitykset liitetiedostoina.

  • Intressi- ja konserniyritykset tekevät kustannuksistaan selvityksen kustannustilityslomakkeella.

  • Kun tilitys on asiointipalvelussa tehty ja lähetetty, sitä ei enää asioinnissa voi korjata. Jos haluat korjata tekemääsi tilitystä, käytä kustannustilityslomaketta. Jos sinua on pyydetty toimittamaan lisätietoja, voit toimittaa ne suojatulla sähköpostiyhteydellä. Muista merkitä viestiin diaarinumero, jotta dokumentit löytävät oikealle projektille.

Asiointipalvelun käyttäjän liittäminen projektiin 

Jos et vielä ole rekisteröitynyt asioinnin käyttäjäksi, tee rekisteröityminen ja ota sen jälkeen yhteyttä asioinnin neuvontaan joko puhelimitse 029 505 5051 tai lähettämällä palautelomakkeella pyyntö tunnuksesi liittämisestä käynnissä olevalle projektille.

Uutta! Suomi.fi -asiointivaltuudet saat automaattisesti käyttöösi tunnistautumalla "Suomi.fi –tunnistaminen" palvelussa. Asiointipalvelussamme voit hyödyntää seuraavia rooleja: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen ja nimenkirjoitusoikeus (prokura).

Apua asiointipalvelun käyttöön

Jos tarvitset apua asiointipalvelun käyttöön, lähetä kysymyksesi ja yhteydenottopyyntösi palautelomakkeella. Valitse lomakkeen vaihtoehto Sähköinen asiointi ja hakemus, vastaamme 24 tunnin kuluessa, viikonloppuja lukuun ottamatta.

Neuvontanumeromme 029 50 55051 palvelee arkisin klo 8.00 – 15.00.

Tuetut selaimet

Asiointipalvelun käyttöä on tuettua seuraavilla selaimilla:

  • Firefox (uusimmat versiot)
  • Google Chrome (uusimmat versiot)
  • Internet Explorer 11

Selainten testi- ja beta-versioita ei tueta. Palveluiden toimivuutta ei taata, jos käytössäsi on jokin muu selain. Käyttäjänä vastaat laitteesi turvallisuudesta. Päivitäthän selaimesi selaintoimittajan suositusten mukaisesti.

Usein kysyttyä asiointipalvelusta ja hakemuksesta
Mitä etua meille on asioinnista verkossa?
Sain sähköpostiini kehotuksen rekisteröityä Tekesin asiointipalvelussa, mitä teen?
Haluan rekisteröityä, mutta minulla ei ole voimassa olevia verkkopankkitunnuksia, mitä teen?
Olen unohtanut salasanani, saanko Tekesistä uuden salasanan?
Rekisteröidyin käyttäjäksi. Miksi en näe käynnissä olevia projektejani?
Olen rekisteröitynyt jättäessäni uuden hakemuksen. Saanko samalla oikeudet myös muihin projekteihin, joissa olen mukana?
Olen rekisteröitynyt käyttäjä ja sähköpostiosoitteeni muuttuu. Mistä muutan tiedon?
Sain asiakirjan julkaisemisesta tiedon sähköpostiini, mutta asiointipalvelussa ei näy ilmoituksia.
Lisäsin hakemuslomakkeella muita henkilöitä hakemuksen täyttäjiksi, mutta he eivät näe hakemusta asioinnissa. Missä vika?
Voiko hakemuksen täyttämisen keskeyttää ja jatkaa myöhemmin?
Voiko hakemusta tehdä useampi henkilö?
Voinko täydentää hakemuksen kenttiä vielä lähettämisen jälkeen?
Miten saan lähetettyä lisää liitteitä hakemuksen lähettämisen jälkeen?
Mistä lähetetyn hakemuksen pääsee avaamaan?
Missä vaiheessa tunnusten käyttöoikeus päättyy?
Mitä henkilösivu- ja yleiskustannusprosenttia käytän hakemuksessa?
Mitä tarkoitetaan yhteisprojektilla?